Közlekedés

A turizmus tekintetében a közlekedés kétféleképp vizsgálandó; egyszer a küldő- (a vendég lakhelye) és a fogadóterület (esetünkben Fony) közötti utazásként, másodszor a helyi – térségen belüli helyváltoztatás szempontjából.

A közlekedés vagyis az utazás gyakran különböző eszközökkel valósul meg, még a gépkocsival közlekedők is többnyire igénybe veszik a közösségi közlekedést, gondoljunk csak arra hogy megérkezve a csillagtúrapontra, “leteszik” az autót, hogy a gasztronómiai élményeket teljességgel megtapasztalhassák. Ezért a közösségi közlekedés lehetőségeit is igyekszünk bemutatni.

Fony település közúton és vasúton is megközelíthető. Településünk a nemrég átadott autópályától, légvonalban 9 km –re fekszik. A két vasútvonal egyikétől buszcsatlakozással, a másiktól gyalogosan, illetve kerékpárral közelíthető meg. 

Megközelítés közúton

M3 -as – M30 -as autópályán Garadnai lehajtással, Budapesttől 238 km, útidő 2 óra 20 perc, a 3-as főúton történő megközelítéssel 3 óra 30 perc. A Hernád folyón Encsi lehajtással Gibártnál, valamint Garadnai lehajtással Novajidránynál lehetséges átkelni.

Településünket három irányból lehetséges megközelíteni autóval, motorral illetve kerékpárral.

  • Vilmányon keresztül a 3 főútról (M 30) érkezők, Novajidrány vagy Hidasnémeti felől
  • Korláton keresztül, Szerencs – Abaújszántó felől
  • Regécen keresztül, Tolcsva – Vámosújfalu – Sárospatak felől

Az M30-ason illetve a 3-as főúton érkezők, Hernád folyón való átkelése Encsnél vagy Novajidránynál lehetséges, mindkét megközelítés hasonló minőségű bekötő utakon történik, ezek az utak jól járhatóak, de érdemes figyelmi egy-egy kisebb kátyúra.

Közúti közlekedés Encs és Novajidrány felől

Szerencs felől Fonyig tartó autósutat a maga 32 kilométerével mintegy 30 perc alatt lehetséges megtenni, az út minősége elfogadhatóan jó állapotú.

Fony megközelítése a 39 sz. főúton Szerencs felől

Regécen keresztül, Tolcsva – Vámosújfalu – Sárospatak felől érkezők ne számítsanak jó minőségű útburkolatra, a hegyvidéki körülmények (esők, vízátfolyások, fagy) hamar kikezdik az útburkolatot. Aki itt közlekedik legyen figyelmes, és ne siessen. Ezen az útvonalon rendezik meg a Zemplén Rally futamjait is. E hegyi út felújítási munkálatai hamarosan elkezdődnek.

Fony megközelítése a 37-es főútról Tolcsva – Vámosújfalu – Sárospatakfelől

A Fony és Vilmány közötti bekötő utat most újították fel, remélhetőleg a jó minőségű út sokáig nagy megelégedésére szolgál az autósoknak, motorosoknak de leginkább a kerékpárosoknak.

A kerékpárosutakat – túraútvonalakat a Turizmus menüponton belül ismertetjük!

Buszjáratok

A menetrendi változásokat igyekszünk követni, de ajánlott, hogy külön is tájékozódjon!

Vasút

Budapest – Hidasnémeti vonalon mintegy 2 óránként közlekedik a Hernád IC, menetideje Novajidrányig 2 óra 40 perc, Hidasnémetiig 2 óra 48 perc.

Szerencs – Hidasnémeti vonal (98) jelenlegi menetrendi közlekedése csak a koránkelőknek kedvez, nagyobb távolságból érkező utasoknak nem felel  meg. A Szerencs–Abaújszántó közötti szakaszon kétórás ütemes menetrend van, az Abaújszántó–Hidasnémeti közötti szakaszon 2012. április 15-étől naponta 1 pár vonat közlekedik. A vonal mindkét végén csatlakozás van további vonatokhoz, autóbuszokhoz.

Fony vasúti megállóhelyet érintő járatok indulása.

Szerencsről 4 óra 17 perckor indul, átszállás Abaújszántón 4.50 perckor, Fony vasúti megállóhelyre érkezik 5.21 -kor. Hidasnémetiből indul 6.12 -kor Fony vasúti megállóhelyre érkezik 6.35-re, a vasúti megállóhelytől közel 4 km-es sétával 50 – 60 perc alatt érhető el Fony központja.

Vonat – kerékpár kombó

Erre két lehetőség kínálkozik jelen pillanatban

Első (kedvezőbb) lehetőség; a Novajidrány vasútállomástól kerékpárral Fony központba, távolság 11, 4 km menetidő Kb. 50 perc.  Novajidrány Budapestről könnyen elérhető, jellemzően 2 óránként közvetlen kocsikkal közlekedik a Hernád IC amelynek a menetideje 2.40 perc.

Második lehetőség; Hidasnémeti – Szerencs (98) vonal.   Hidasnémetiből indul 6.12 perckor Fony vasúti megállóhelyre érkezik 6.35-re, innen kerékpárral Fony központjába 3,8 km. Ellenkező irányú megközelítés; Szerencsről 4 óra 17 perckor indul, átszállás Abaújszántón 4.50 perckor, Fony vasúti megállóhelyre érkezik 5.21 perckor.

Rekviem „Piroskáért”

Az 1909-ben HÉV- ként megépített és üzemeltetett 98. számú „Piroska” vasút, jelentős gazdasági szereppel bírt a térségben (termények, kitermelt faáruk, és kőbányászati termékek szállítása), mellette az általános közlekedés igényeit és biztosította az itt lakók körében.  Mára gazdasági szerepe csak a Szerencs – Tállya és Szerencs – Abaújszántói szakasznak van. A közösségi közlekedés feltételeit ellehetetlenítette a „használhatatlan” menetrend kialakítás, majd a járatcsökkentés.

Egy vasúti vonal piaci helyzetét meghatározza a településszerkezet és a gazdasági jellemzők, azonban ez fordítva is működő kölcsönhatás, azaz a vonal fejlesztése a gazdasági jellemzőket javítja, a települések lakosságának utazási szokásait megváltoztatja, továbbá a turisztikai célú utazások során is jelentősen nő a szerepe.

A vasút fontosságát erősíti egy új keletű trend: A növekvő üzemanyagáraknak, és a klímavédelemnek köszönhetően egy új trend indult útjára Svédországból, és egyre inkább terjed a flygskam – flying shame (a repülés szégyene) mozgalom. Ennek lényege, hogy a környezetszennyezőnek számító repülés helyett egyre többen választják a vonatot. Az utazók eleinte a nemzetközi útjaik során választották a vasutat, mára már az északiak belföldi utazásai is egyre nagyobb mértékben vasúton történik. Autózás helyett vonatoznak, turisztikai célú utazásaik során.

A vasúti forgalom Magyarországon is nő, ezt tükrözi a nagyarányú vasúti fejlesztés is. A MÁV adatai alapján a vasúti közlekedés népszerűsége felívelőben van. Ez a növekedés külföldre és belföldre irányuló utazásokra is igaz. A fentebb leírt trend, hazai térnyerése okán fontos, hogy a vasúti szárnyvonalak fejlesztése előtérbe kerüljön, úgymint menetrend optimalizálás, járatbővítés, szerelvény korszerűsítés, kocsiszám növelés, speciális igényekhez való alkalmazkodás (kerékpárszállító kapacitás bővítése), stb.

Az Abaúj – Hegyközi térség gazdasági fejlődésének legígéretesebb szegmense a turizmus. A turizmus, mint gazdasági ágazat a GDP -hez közel 11 %-al járul hozzá, a foglakoztatásban a munkavállalók 10%-nak biztosít munkalehetőséget. A turizmus ezen belül a belföldi turizmus növekedése okán 5-10 éven belül – az elemzések alapján – 20%-al fog hozzájárulni a GDP-hez, és a munkahelyek 14-15%-át adja majd. Fontos cél kell legyen az Abaúji – Zempléni – Hegyközi térség közigazgatási és gazdasági szereplőinek körében, hogy e fejlődési trendnek a térség is haszonélvezője, részese legyen. E cél megvalósításának egyik alappillére a 98. számú vasútvonal fejlesztése lehet, járatainak bővítésével, a szerelvények kerékpárszállító kocsival való kiegészítésével.

A „Piroska” vonat turizmus célú felhasználásában óriási potenciál lakozik, néhány érv a turisztikai hasznosítás mellett;

  • a vasúti pálya vadregényes izgalmas tájakon vezet át, ezzel mintegy “kisvasúti” élményt nyújtva az utazónak
  • egyre inkább jellemző trend, a vonat – kerékpár kombó a turisztikai utazásban. A térség településeihez tartozó állomások és megállóhelyek könnyű és rövid kerékpározást jelentenek a cél település elérésére, ezeken a rövid távokon, a nagyobb csomagok logisztikája sem jelenthet problémát, a kerekezők számára.
  • a „Piroskán” történő utazás és a megcélzott település (csillagtúrapont) elérése már önmagában is egy turisztikai attrakcióként fogható fel.
  • A térségben élők életminősége, önbecsülése, lokálpatriotizmusa javul.
  • a gazdasági szereplők közvetve vagy közvetlenül megerősödnek
  • nő a beruházási kedv a térségben, ez együtt jár a foglalkoztatási helyzet javulásával
  • csökken a térség hátrányos peremterületi jellege  
Fony vasúti megállóhely