Közlekedés

Az idelátogató turisták vonatkozásában a közlekedésnek két vetülete fontos; egyszer a lakhelyéről történő ideutazás, másodszor a helyi – térségen belüli helyváltoztatás szempontjából.

Településünk közúton és vasúton is megközelíthető. Az M30 autópályától, légvonalban 9 km –re fekszik Fony. A két vasútvonal egyikétől buszcsatlakozással, a másiktól gyalogosan, illetve kerékpárral közelíthető meg. Távolabbi országokból (pl. Britannia, Németország) érkezők a Kassai repülőtérről is könnyen eljuthatnak településünkre a Hernád Intercity -ről leszállva Novajidrány állomásnál, vagy bérautóval az M30 -on.

Megközelítés közúton

M3 -as – M30 -as autópályán Garadna – Novajidrány lehajtással, Budapesttől 238 km, útidő 2 óra 20 perc, a 3-as főúton történő megközelítéssel 3 óra 30 perc. A Hernád folyón Encsi lehajtással Gibártnál, valamint Garadnai lehajtással Novajidránynál lehetséges átkelni.

Településünkre közúton három irányból lehetséges behajtani.

  • Vilmányon keresztül a 3 főútról (M 30) érkezők, Novajidrány vagy Hidasnémeti felől
  • Korláton keresztül, Szerencs – Abaújszántó felől
  • Regécen keresztül, Tolcsva – Vámosújfalu – Sárospatak felől

Az M30-ason illetve a 3-as főúton érkezők, Hernád folyón való átkelése Encsnél vagy Novajidránynál lehetséges, mindkét megközelítés hasonló minőségű bekötő utakon történik, ezek az utak jól járhatóak, de érdemes figyelmi egy-egy kisebb kátyúra.

Közúti közlekedés Encs és Novajidrány felől

Szerencs felől Fonyig tartó autósutat a maga 32 kilométerével mintegy 30 perc alatt lehetséges megtenni, az út minősége elfogadhatóan jó állapotú. Az útszakasz teljes felújítása folyamatban, 50%-a már elkészült.

Fony megközelítése a 39 sz. főúton Szerencs felől

Regécen keresztül, Tolcsva – Vámosújfalu – Sárospatak felől érkezők ne számítsanak jó minőségű útburkolatra, a hegyvidéki körülmények (esők, vízátfolyások, fagy) hamar kikezdik az útburkolatot. Aki itt közlekedik legyen figyelmes, és ne siessen. Ezen az útvonalon rendezik meg a Zemplén Rally futamait is. Vámosújfalú – Fony közötti szakasz felújítását elkezdték.

Fony megközelítése a 37-es főútról Tolcsva – Vámosújfalu – Sárospatakfelől

A Fony és Vilmány közötti bekötő utat most újították fel, remélhetőleg a jó minőségű út sokáig nagy megelégedésére szolgál az autósoknak, motorosoknak de leginkább a kerékpárosoknak.

Buszjáratok

Járatszámban elfogadható megoldás, sajnos a vonat menetrenddel való összehangolás és fejlesztésre szorul, jó néhány IC vonathoz nincs buszcsatlakozás.

Vasút

Budapest – Hidasnémeti vonalon mintegy 2 óránként közlekedik a Hernád IC, menetideje Novajidrányig 2 óra 40 perc, Hidasnémetiig 2 óra 48 perc. Az 5:15-kor induló vonat nem a Tokaj IC, melyről Miskolcon át kell szállni a 5342 jelű Hidasnémetibe induló vonatra.

Szerencs – Hidasnémeti vonal (98) alap menetrendi közlekedése csak a koránkelőknek kedvez, nagyobb távolságból érkező utasoknak nem felel  meg. A Szerencs–Abaújszántó közötti szakaszon kétórás ütemes menetrend van, az Abaújszántó–Hidasnémeti közötti szakaszon 3 pár vonat közlekedik. A vonal mindkét végén csatlakozás van további vonatokhoz, autóbuszokhoz.

Fony vasúti megállóhelytől 4 km-es sétával 45 – 50 perc alatt érhető el Fony központja.

Vonat – kerékpár kombó közlekedési alternatíva

Erre két könnyebb lehetőség kínálkozik jelen pillanatban

Első lehetőség; a Novajidrány vasútállomástól kerékpárral Fony központba, távolság 11, 4 km menetidő kényelmesen. 50 perc.  Novajidrány Budapestről könnyen elérhető, jellemzően 2 óránként közvetlen kocsikkal közlekedik a Hernád IC amelynek a menetideje 2.40 perc.

Második lehetőség; Szerencs – Hidasnémeti (98) vonalon, Fony megállóhelytől   kerékpárral Fony központjába 4 km, enyhén nehéz dombos-völgyes, kiváló minőségű közúton.

A turisztikai szezonban kívánatos volna ha a MÁV Szerencs – Hidasnémeti vonalon átszállás nélkül biztosítaná a megnövelt kerékpárszállító kapacitást, kerékpárkocsi hozzácsatolásával. Ily módon a vonatok alkalmassá válnának komplett kerékpáros turistacsoportok (20 – 30 fő) kiszolgálására is. Ez az elképzelés jól illeszthető a Kerékpáros Turizmus Fejlesztési Stratégiájához.

A harmadik lehetőség a hegyi – túra kerékpározás szerelmeseinek lehet egy bemelegítő kihívás: Budapestről indulva a Hernád – Zemplén IC -vel, (a Zempléni – Sátoraljaújhelyi, kékszínű kocsik) Olaszliszka – Tolcsva vasútállomásig, majd innen a 3716-os közúton (Vámosújfalu – Vilmány) kanyargós hegyi – erdei szakaszán érhetjük el Fonyt.

Rekviem „Piroskáért”

Az 1909-ben HÉV- ként megépített és üzemeltetett 98. számú „Piroska” vasút, jelentős gazdasági szereppel bírt a térségben (termények, kitermelt faáruk, és kőbányászati termékek szállítása), mellette az általános közlekedés igényeit és biztosította az itt lakók körében.  Mára gazdasági szerepe csak a Szerencs – Tállya és Szerencs – Abaújszántói szakasznak van. A közösségi közlekedés feltételeit ellehetetlenítette a „használhatatlan” menetrend kialakítás, majd a járatcsökkentés.

Egy vasúti vonal piaci helyzetét meghatározza a településszerkezet és a gazdasági jellemzők, azonban ez fordítva is működő kölcsönhatás, azaz a vonal fejlesztése a gazdasági jellemzőket javítja, a települések lakosságának utazási szokásait megváltoztatja, továbbá a turisztikai célú utazások során is jelentősen nő a szerepe.

A vasút fontosságát erősíti egy új keletű trend: A növekvő üzemanyagáraknak, és a klímavédelemnek köszönhetően egy új trend indult útjára Svédországból, és egyre inkább terjed a flygskam – flying shame (a repülés szégyene) mozgalom. Ennek lényege, hogy a környezetszennyezőnek számító repülés helyett egyre többen választják a vonatot. Az utazók eleinte a nemzetközi útjaik során választották a vasutat, mára már az északiak belföldi utazásai is egyre nagyobb mértékben vasúton történik. Autózás helyett vonatoznak, turisztikai célú utazásaik során.

A vasúti forgalom Magyarországon is nő, ezt tükrözi a nagyarányú vasúti fejlesztés is. A MÁV adatai alapján a vasúti közlekedés népszerűsége felívelőben van. Ez a növekedés külföldre és belföldre irányuló utazásokra is igaz. A fentebb leírt trend, hazai térnyerése okán fontos, hogy a vasúti szárnyvonalak fejlesztése előtérbe kerüljön, úgymint menetrend optimalizálás, járatbővítés, szerelvény korszerűsítés, kocsiszám növelés, speciális igényekhez való alkalmazkodás (kerékpárszállító kapacitás bővítése), stb.

Az Abaúj – Hegyközi térség gazdasági fejlődésének legígéretesebb szegmense a turizmus. A turizmus, mint gazdasági ágazat a GDP -hez közel 11 %-al járul hozzá, a foglakoztatásban a munkavállalók 10%-nak biztosít munkalehetőséget. A turizmus ezen belül a belföldi turizmus növekedése okán 5-10 éven belül – az elemzések alapján – 20%-al fog hozzájárulni a GDP-hez, és a munkahelyek 14-15%-át adja majd. Fontos cél kell legyen az Abaúji – Zempléni – Hegyközi térség közigazgatási és gazdasági szereplőinek körében, hogy e fejlődési trendnek a térség is haszonélvezője, részese legyen. E cél megvalósításának egyik alappillére a 98. számú vasútvonal fejlesztése lehet, járatainak bővítésével, a szerelvények kerékpárszállító kocsival való kiegészítésével.

A „Piroska” vonat turizmus célú felhasználásában óriási potenciál lakozik, néhány érv a turisztikai hasznosítás mellett;

  • a vasúti pálya vadregényes izgalmas tájakon vezet át, ezzel mintegy “kisvasúti” élményt nyújtva az utazónak
  • egyre inkább jellemző trend, a vonat – kerékpár kombó a turisztikai utazásban. A térség településeihez tartozó állomások és megállóhelyek könnyű és rövid kerékpározást jelentenek a cél település elérésére, ezeken a rövid távokon, a nagyobb csomagok logisztikája sem jelenthet problémát, a kerekezők számára.
  • a „Piroskán” történő utazás és a megcélzott település (csillagtúrapont) elérése már önmagában is egy turisztikai attrakcióként fogható fel.
  • A térségben élők életminősége, önbecsülése, lokálpatriotizmusa javul.
  • a gazdasági szereplők közvetve vagy közvetlenül megerősödnek
  • nő a beruházási kedv a térségben, ez együtt jár a foglalkoztatási helyzet javulásával
  • csökken a térség hátrányos peremterületi jellege  
Fony vasúti megállóhely