Fony – Boldog-kő vára gyalogtúra

A sziklára épített romantikus lovagvár különleges környezetben, újjáépített palotaszárnnyal és pazar kilátással a Hernád-völgyére a környező településekre és hegyekre. Középkori lovagi bemutatókkal, jelmezes tárlatvezetés.

A Bodó vára
A vár régi őrtornyát Tyba ispán, vagy Aba Amadé országbíró építette. Később a vár a Drugeth családhoz, majd Czudar Péterhez került. A XV. században István és György szerb fejedelmek tulajdona ezt követően a Szapolyai családé. A török időkben gyakran cserélt gazdát, 1666-tól a Rákóczi család tulajdona, 1701-ben a császári csapatok lakhatatlanná tették. A romokat a jezsuiták gabonatárolásra használták, majd a Péchy, később a Zichy családé lett. A II. VH után állami tulajdon lett, a folyamatos feltáró és helyreállító munkáknak köszönhetően mára ismét „élő” vár lett hercegkisasszonyokkal, lovagokkal, és természetesen középkori lakomákkal.

Táv: 10,6 km
Emelkedés: 219 m , lejtés 216 m
Indulási pont: Fony, Vilmányi elágazás buszmegállóból, mely a település központja. Nehézségi fokozat: III. kategória, közepes nehézségűnek számító terepviszonyok. A szintkülönbség nem egyenletes eloszlású.
Célinformáció: Megérkezéskor egy hangulatos középkori étteremben ebédelhetünk.

Fony, Vilmányi elágazásIndulási pont, magasság 245 m. A Fő úton haladva 100 méteren belül megnézhetjük az István szobrot, a díszkutat (Alsó-forrás), bevásárolhatunk a kisboltban, felfrissülhetünk a Gergelyhegyi vendégváróban.
Fony, Fő út – Petőfi útKövetve a Fő út kanyarulatát (jobb irány) 330 méter után érjük el a régi itatóvályús pumpás ivókutat (sajnos üzemképtelen). Ennél a pontnál balra fordulunk és áttérünk a Petőfi útra, megtekinthetjük Petőfi Sándor mellszobrát. Utunkat jobbra kanyarodva folytatjuk egészen az utca végéig. Táv: 1,0 km, magasság: 231 m.
RépásA Petőfi út folytatásaként szolgáló földúton tovább haladunk. Az úgynevezett Vadászkert végénél az út elágazik, Jobbra tartunk a földúton Répás irányába Táv: 1,6 km, magasság: 226 m.
Répási elágazásRépást elhagyva az út elágazik, táv: 2,1 km, magasság 260 m. Ennél az elágazásnál balra fordulunk. Tovább haladunk a földúton Galambos irányába, enyhe emelkedő ellenében.
GalambosGalambos-tetőt elérve (táv: 3 km, magasság: 359 m) az utunk erősen jobbra kanyarodik, balról becsatlakozik egy ösvény, folytassuk utunkat a még mindig jobbra kanyarodó földúton.
Lapis-hegyA földút 3,6 km-es távjánál 347 m -es magasságban érjük el a Lapis-hegyre (355 m) vezető ösvényt. Érdemes egy pár méteres kitérővel megnézni e szerény hegy tetejét.
Nyiroki elágazásUtunk 4,3 km-nél (magasság: 311 m) a földút véget ér. Két ösvényben folytatódik, Mi a baloldalin folytatjuk utunkat.
OKTMintegy 200 m megtétele után becsatlakozunk az Országod Kék Túra útvonalába, (táv: 4,5 km, magasság 272 m) ahol jobbra tartva megyünk tovább.
Arkai Székely kapuA Kék jelzésen tovább haladva megkerüljük a Dióskertet, így jutunk el Arka Székely kapujáig. (táv: 6,5 km, magasság: 233 m)
Arka -patakArka főutcáján végig haladva a falu végén az Arka-patak lesz a kísérőnk (táv: 7,3 km, magasság 217 m), Az úton tovább haladva a 8,8 km-es távnál (magasság 190 m) érjük el Boldogkőváralját.
BoldogkőváraljaA település Fő utcáján haladva a 9,7 km távnál (magasság: 163 m) jobbra fordulunk a tájház felé. A tájházat is érdemes felkeresni, érdekes kultúr antropológiai ismereteket szerezhetünk.
Boldog-kő feléA tájházat elhagyva haladunk a temető irányába. A temető végénél balra kanyarodunk ahol az út ösvénnyé szelídül. (táv: 10,0 km, magasság: 176)
SziklanyeregAz ösvényen felfelé kapaszkodva érjük el a vár sziklanyergét, táv: 10,4 km, magasság: 236 m.
Boldog-kő váraA sziklanyereg nyugati oldalán haladva jutunk el a vár „bejáratához”, az étteremhez. (táv: 10,6, magasság 248 m)